نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3593
-
الف
+

آبدات تاریخی ولایت «سرپل» بازسازی می شود

کار بازسازی و ترمیم آبدات تاریخی ولایت سرپل آغاز شده است.

به گزارش آی فیلم2، در حالی که برخى از آبدات تاريخى ولايت سرپل در معرض نابودى قرار دارد «عبدالبشیر حقجو» رياست اطلاعات و فرهنگ اين ولايت از آغاز بازسازی و ترميم اين آبدات خبر داد.

ولایت سرپل دویست آبده تاریخی را در خود جا داده که از آن جمله، بیست و چهار آبده در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت و ۱۷۶ آبده دیگر تا هنوز در این وزارت ثبت نشده و نیاز به کاوش بیشتر دارد.

هر ساله شمار زیادی از مردمان از ولایت های جوزجان، بلخ، سمنگان، فاریاب، کابل و ‌کندهار، به دیدار و سیاحت اين آبده های تاریخی می آيند.

بر اساس این گزارش، دولت افغانستان جهت حفظ میراث های فرهنگی و آبده های تاریخی این ولایت بیش از یکصد میلیون افغانی را تخصیص داده است.

«عبدالبشیر حقجو» رییس اطلاعات و فرهنگ سرپل به باختر گفت: در حال حاضر دو صد آبده تاریخی در این ولایت تثبیت شده که از آن جمله بیست و چهار آبده مشهور در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت شده است.

آقای حقجو افزود: کار بازسازی زیارت «خواجه محمد خطیب»، «مسجد عیدگاه» و زیارت «امام کلان» عملاَ جریان دارد و کار مقدماتی آبده «دیو بند شیخ» در ولسوالی صیا و زیارت «امام زاده یحیی» در مرکز شهر سرپل نیز آغاز شده است.

به گفته داکتر «محمد یعقوب واحدی یکتن» از مورخان کشور افغانستان، بیش از پنجصد سال قبل پلی در وسط شهر کنونی در زمان «امیر علی شیر نوایی» وزیر دربار «سلطان حسین بایقرا» اعمار شد و این پل شرق و غرب را با هم وصل کرد و به نام «سرپل» مسمی شد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر